Organizator:

Czym żyje światowy dizajn? Podsumowanie ARENA DESIGN 2019

Podziel się

Prawie 22.000 gości z około 60 krajów na 62.000 mkw. w 11 pawilonach w samym centrum Poznania przez cztery dni. W samych statystykach wydarzenia organizowane przez Międzynarodowe Targi Poznańskie – MEBLE POLSKA, HOME DECOR i ARENA DESIGN – prezentują się imponująco. Ale same statystyki to nie wszystko. Co roku programowi Targów towarzyszy przegląd najważniejszych branżowych tematów.

11.edycja ARENA DESIGN odbyła się pod hasłem TransFormacje, manifestując tym samym zmiany w kontekście dizajnu, a także samego wydarzenia. Pomysłodawczynią hasła oraz osobą odpowiedzialną za program jest Maria Jeglińska – nowa dyrektorka kreatywna.

Międzynarodowe Targi Poznańskie za dwa lata będą obchodziły setny jubileusz. Ta tradycja napawa dumą, ale też zobowiązuje. To nie tylko wiek tradycji, ale też wiek patrzenia w przyszłość i obserwacji teraźniejszości. Dzisiaj Polska jest 5. producentem i 4. eksporterem mebli na świecie z apetytem na dalsze sukcesy. Tym pilniej musimy śledzić nie tylko światowe rynki, ale też światowe trendy i zmiany towarzyszące wzornictwu. Stąd bierze się sukces ARENA DESIGN – mówił Przemysław Trawa, Prezes Zarządu Grupy MTP.

Program tegorocznej ARENA DESIGN pełen był spotkań ze specjalistami i nowymi nadziejami dizajnu, wykładów specjalistów i tematycznych wystaw. Agata Nowotny po wielu miesiącach obserwowania rzemieślniczej pracy w polskich fabrykach zaprezentowała materiały i procesy produkcyjne podczas wystawy „Zasoby. Od materiałów do produktów”. Emilia Obrzut zakwestionowała definicję nowoczesności, prezentując meble vintage w nowym wydaniu w ramach „195x:How old is modern?”. W tym roku po raz pierwszy ogłoszono także Projektantów Roku – młodych, uzdolnionych i obiecujących przedstawicieli polskiego dizajnu. Wyróżnieni zostali Nikodem Szpunar, Michała Loba i Fenek Studio, którzy pokazali swoje najważniejsze projekty i opowiadali o tym jak wypracować własną tożsamość i własne strategie obecności na rynku. Nie zabrakło także gali rozstrzygającej TOP DESIGN award – konkursu, który towarzyszy wszystkim edycjom ARENA DESIGN. Nagrody przyznano w 8. kategoriach: Przestrzeń domowa, Biuro, Kuchnia, Łazienka, Przestrzeń publiczna, Materiały i komponenty, Elektronika użytkowa oraz Motoryzacja i transport publiczny.

Program ARENA DESIGN 2019 to także spotkania z gwiazdami światowego dizajnu. Podczas panelu dyskusyjnego szwedzko-brytyjski duet Massproductions  (Magnus Elebäck i Chris Martin) opowiadał o ścieżce dziesięcioletniej kariery, która błyskawicznie rozwinęła się wraz z premierą pierwszego produktu. Alexander Taylor, projektant i innowator, który dla marki Adidas wdrożył rewolucyjną technologię tkania obuwia zero waste, opowiadał o punktach zwrotnych swojej kariery i codziennych aspektach pracy w gronie najlepszych dizajnerów i studiów projektowych na świecie. Młody berliński duet Geckeler Michels opowiedział o ewolucji krzesła i czynnikach wpływających na wydłużony proces projektowania. Podczas wykładu David Geckeler i Frank Michels, na podstawie doświadczeń związanych z ich własnym projektem omówili procesy poprzedzające narodziny finalnego produktu.

W bogatym programie znalazły się także panele tematyczne i dyskusje prowadzone przez partnerów, patronów medialnych i specjalnie zaproszonych gości. Wśród nich panel Partnera Strategicznego ARENA DESIGN 2019 – VOGUE Polska.

W ciągu czterech targowych dni z ekspozycją zajmującą 11 pawilonów i 62.000 mkw zapoznało się prawie 22.000 osób. Najwięcej zagranicznych zwiedzających pochodziło z Niemiec, ale rośnie liczba kupców, którzy przyjeżdżają do Poznania z nowych perspektywicznych rynków, jak Stany Zjednoczone, Chiny, Indie czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Targi odwiedzili goście z około 60 krajów. Pełne, szczegółowe statystyki dotyczące struktury zwiedzających dostępne będą wkrótce po ostatecznej weryfikacji.