ARENA DESIGN

ARENA DESIGN to jedyne w Polsce miejsce spotkań biznesowych producentów i projektantów, a także przestrzeń prezentacji najbardziej aktualnych osiągnięć w dziedzinie światowego designu.

Wydarzenie skierowane jest do:

  • projektantów i architektów wnętrz przedstawicieli branży kreatywnej
  • miłośników designu
  • osób poszukujących nowych materiałów i rozwiązań technologicznych
  • studentów szkół wyższych o profilu artystycznym i technicznym

Termin XII. edycji ARENA DESIGN:
25-28 luty 2020

dyrektor kreatywny

Maria Jeglińska, urodziła się w 1983 roku w Fontainebleau we Francji. W 2007 r. ukończyła wzornictwo przemysłowe na prestiżowej ECAL w Lozannie, gdzie uzyskała stypendium przyznawane przez fundację IKEA. Pracowała w uznanych biurach projektowych, m. in. u Konstantina Grcica, Alexandra Taylora i w Galerie kreo. W 2010 roku w Londynie założyła własne studio - Office for Design & Research (Biuro Projektowania i Badań). Jego działalność obejmuje wzornictwo przemysłowe (meble, oświetlenie, przedmioty użytkowe), projekty badawcze i wystawiennicze. Jej klienci to między innymi: Ligne Roset, Kvadrat, Actus, Vitra, 1882ltd, St. Etienne Design Biennale, London Design Festival, Instytut Adama Mickiewicza, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Brała udział w licznych wystawach w Polsce i zagranicą, m.in. w Centre Pompidou Metz, Villa Noailles, The Aram gallery, Barbican Art Gallery i Triennale di Milano. W 2012 roku była kuratorką wystawy “Punkty Widzenia / Punkty Siedzenia” pokazanej w ramach programu głównego Łódz Design Festival. W 2016 roku była współkuratorką i projektantką polskiego pawilonu na London Design Biennale. Od kilku lat jest związana z areną DESIGN. Dotąd odpowiadała za aranżację przestrzeni wydarzenia oraz była jurorem w konkursie TOP DESIGN award.

(Fot. Kasia Bobula)

motyw przewodni: TransFormacje

Przejście od pierwotnego materiału do gotowego produktu to podróż wypełniona transformacjami. Tylko pozornie początek tej drogi wyznaczany jest przez surowiec, jego strukturę, kształt czy kolor. Każdy materiał ma przecież swoją przeszłość, zapisane w nim historie użytkowania i technologiczne zmiany, którym podlegał. Surowość budulca połączona jest nieodłącznie z ostateczną funkcją wytwarzanej z niego rzeczy i wizją artystyczną projektanta. Ta z kolei wiąże się ze zmieniającymi się walorami estetycznymi, stylizacjami czy nawet sposobami produkcji. Projektowanie to śledzenie ciągłej transformacji społecznej, technologicznej, modowej. Obserwowanie rodzenia się nowych tendencji, ale także tropienie ich zmian i powrotów. Jak pisała Wanda Telakowska: „Dobre wzory wyrobów masowej produkcji są wartością gospodarczą. Dobre wzory są również wartością kulturową”.

Tegorocznej odsłonie ARENY DESIGN zatytułowanej TransFormacje towarzyszy holistyczne przekonanie, że projektowanie funkcjonuje w ekosystemie, którego poszczególne części wpływają na siebie nawzajem. Coraz częstsze zmiany technologiczne i społeczne, takie jak procesy wytwarzania, sposoby produkcji, mechanizacja pracy, wpływają na pracę projektanta, a co za tym idzie na ostateczny kształt produktu. Z drugiej strony także nowe upodobania, światopogląd odbiorców, sposoby użytkowania i funkcjonowania wytwarzanych rzeczy przekształcają zarówno warsztat pracy twórców, jak i warunki rynku, w których działają projektanci.

Podczas spotkań, warsztatów i wystaw przyjrzymy się zatem poszczególnym etapom tego procesu:

  • Zapytamy o to, gdzie odbywają się transformacje. Jak nowoczesne zmiany w sposobie produki i rozwój nowych technologii wpływają zarówno na tradycyjny warsztat pracy, jak i na finalny produkt?
  • Zapytamy także o to, jaki jest społeczny oddźwięk tych transformacji. Przyjrzymy się roli projektanta i przekształceniom, jakim podlega ten zawód w związku z zachodzącymi na rynku pracy zmianami. Czy transformacje ekonomiczne zmuszają młodych absolwentów do poszukiwania nowych dróg zawodowych?
  • Wreszcie, zapytamy się o wpływ transformacji kanałów komunikacyjnych na branżę designu. Przyjrzymy się temu, jak media społecznościowe, takie jak Pinterest czy Instagram, zrewolucjonizowały sposoby dystrybucji i formy sprzedaży. Jak stały się kluczowym elementem budowania marki?

dotychczasowi goście

Tradycją ARENY DESIGN stały się spotkania ze znanymi, światowej sławy projektantami, którzy dzielili się wiedzą, mówili o swoich inspiracjach, nietypowych pomysłach, pasji do projektowania, ale też o problemach, jakie napotykali w zderzeniu z producentem czy konsumentem. Dotąd swoje wykłady w Poznaniu poprowadzili m.in.: przedstawiciele marki Ligne Roset, projektanci ze studia Doshi Levien, Inga Sempé, Edward Barber ze studia Barber & Osgerby, Brodie Neill, Sander Mulder, grupa projektowa FRONT DESIGN - Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken, Anna Lindgren, Francois Azambourg, Karim Rashid, Werner Aisslinger.