Organizator:

Materialność i odpowiedzialność głównymi tematami drugiego dnia ARENA DESIGN 2020

Podziel się

Podsumowanie drugiego dnia ARENY DESIGN

Drugi dzień ARENA DESIGN rozpoczęła w strefie AD TALKS Seetal Solanki. Projektantka i badaczka materiałów, założycielka londyńskiego studia Ma-tt-er przekonywała, że „nie jesteśmy wystarczająco materialistyczni”. Głównymi tematami, stojącymi przed współczesnymi projektantami jest – według autorki książki „Why Materials Matter” – sposób myślenia o materiałach, ich organizacji i wykorzystaniu.

Wątek odpowiedzialności za używane materiały kontynuowali goście Agaty Nowotny. Kuratorka wystawy Zasoby 2 pytała Weroniki Banaś i Michała Łukawskiego o nowe modele biznesowe, materiały i sposoby projektowania w czasach kryzysu klimatycznego. Dyskusja szybko skupiła się na plastiku, który, jak się okazuje, nie jest zagrożeniem sam w sobie. Wyzwaniem jest sposób wykorzystania wyprodukowanego plastiku i świadomy wybór opakowań, które stanowią dziś 40% wszystkich odpadów.

 

O tym, że dizajn może być narzędziem zmiany mówił podczas swojego wystąpienia Jan Boelen, kurator dizajnu, dyrektor artystyczny Muzeum Sztuki Współczesnej i Architektury w Hasselt, oraz dyrektor artystyczny Atelier LUMA. Motorem tych zmian może być wg niego na przykład wykorzystywanie materiałów, które uznajemy za odpady. Zwracał uwagę na wzorniczy i przemysłowy potencjał łodyg słonecznika i alg.

 

Praktyczny wymiar wzornictwa wrócił także podczas rozmowy Małgorzaty Szczepańskiej (ELLE Decoration) ze studiem chmara.rosinke, czyli Anną Rosinke i Maciejem Chmarą. Punktem wyjścia była strefa AD ROOMS, zaprojektowana przez duet specjalnie na ARENA DESIGN 2020.

 

Carole Baijings – współzałożycielka (wraz ze Stefanem Scholtenem) Scholten & Baijings – opowiadała o najważniejszych projektach studia: tekstyliów dla HAY, mebli dla IKEI, kolorów dla SAMSUNGa czy papierowego stołu wraz z zestawem papierowej zastawy. O tym, że w projektowaniu „warto podróżować od A do F, zamiast od A do B”, o poszukiwaniu nowych kolorów i o tym, że czasem produkcyjna porażka przepisana na inny kontekst może się okazać spektakularnym sukcesem komercyjnym (jak w przypadku projektu „Colour plaid” dla HAY).  Opowiedziała też o tym jakie wyzwania stoją przed nią teraz, kiedy studio Scholten & Baijing zdecydowało się rozdzielić na dwie niezależne marki.

 

Program strefy AD TALKS zakończył gościnny panel redakcji Vogue Polska. Zaproszeni przez Dominikę Olszynę goście: Bartek Mejor, Szymon Hanczar, Grynasz Studio, Nudo design, Katarzyna Borkowska i Tomasz Pydo z Kabo&Pydo pytani byli o to, dlaczego potrzebujemy idei slowness w dizajnie i co jest nową walutą w świecie, w którym wszystko musi być zaprojektowane.

 

Scenę Marki zdominowały analizy polskiego rynku mebli. W części pierwszej zaproszeni specjaliści, przedsiębiorcy i analitycy rozmawiali o kierunkach rozwoju polskiej branży meblarskiej i o szansach biznesowych współpracy międzynarodowej. Ważnym wątkiem była najbliższa przyszłość wciąż rozwijającej się gałęzi eksportowej. Druga część zorganizowana była wokół pytania o to, „jak spełnić standardy i oczekiwania klientów, podkreślając jednocześnie swoją tożsamość jako twórcy/współtwórcy danego obiektu?”. Punktem wyjścia w dyskusjach stały się przestrzenie wspólne, m.in. biura i coworkingi. Program Sceny Marki zakończyła dyskusja o tym, w jaki sposób standardy projektowania wpływają na tożsamość marki.

 

Trzeci dzień ARENA DESIGN to przede wszystkim temat „oryginał vs. kopia”. W strefie AD TALKS podejmą go przedstawiciele stowarzyszenia loveOriginal, a goście magazynu MAGAZIF dyskutować będą o tym jak projektować i żyć świadomie. Głównym punktem programu Sceny Marki będzie natomiast wizyta minister rozwoju Jadwigi Emilewicz, która weźmie udział w panelu dyskusyjnym „Innowacje w branży – dlaczego dużym są potrzebne start-upy?”.

AD Talks Scena Marki